Vannprisen 2024 er delt ut

Onsdag 11. september delte Vannforeningen og RIF ut Vannprisen 2024 til Bent Christen Braskerud. Tradisjonen tro ble prisen delt ut under Vannprisseminaret, som i år hadde tittelen «Naturbaserte løsninger for behandling av avrenning fra landbruk og urbane områder».

Arrangementet fant sted i lokalene til vannprisvinnerens arbeidssted, Vann- og avløpsetatens lokaler i Herslebs gate i Oslo i tillegg til at det ble streamet. Det ble en flott reise gjennom flere 10-år med naturbasert teknologiutvikling fremført av dyktige fagfolk på området. Vannprisvinnerens eget foredrag hadde den treffende tittelen «Fra drenering av myr, via anlegging av våtmarker til grønne tak og regnbed. Reisen i vann har knapt begynt».

Ved åpningen gav adm.dir. i Oslo VAV en hilsen, Bents kone gratulerte og gav en blomst og det kom mange hilsener og hedersord fra tidligere kollegaer og samarbeidspartnere som takket Bent for det gode samarbeidet, hans evne til brobygging og initiativ til å bringe forskningen ut til «mannen i gata» med et språk som er forståelig og anvendelig for alle.

Kim Paus hedret Bent med en ordsky over hans mangeårige faglige arbeid.

Bent på sin side holdt hele tiden frem at kunnskapen er «større enn ham selv» og har et begrep «folk først» med et oppriktig ønske om at den skal bli til hjelp for flere andre enn ham selv.

Bent mottok 10 eksemplarer av rapporten «Folk først».

Programmet bestod av faglige innledninger og oppsummerende panelsamtaler (se under). Resten av programmet som ble gjennomført på Vannprisseminaret kan du se nederst på denne siden. Opptaket vil etter hvert bli lagt ut på vår YouTube-kanal.

Møteleder Trond Mæhlum loste deltakerne trygt og stødig gjennom hele seminaret.

Bent uttrykte stor takknemlighet og opplever at han har levd et «velsignet liv» og at generasjonene før ham har lagt til rette at han skal lykkes og har blandet inn Vårherre i det regnestykket. «Nå skal min generasjon velsigne dere som kommer etter, legge til rette praktisk og åndelig for at din vei skal bli slik at du kan klare det arbeidet som gjør at generasjonen etter deg skal ha det bra. Og det står jo ikke aleine. Vi har minst to store utfordringer som vil kreve mye av oss, nemlig klimaendringene og naturtapet.» Og for Bent er det veldig meningsfullt å kunne bidra i begge deler, og gi de unge håp, som han håper vi kan være sammen om.

Under hans avsluttende «famous words» trakk han også frem det faktum at vi alle fødes i vann, vi består i stor grad av vann og når vi en gang dør, fraktes vi videre av vann. Han løftet også frem begrepet «Nature deficit disorder», barns manglende erfaring med naturopplevelser og minte om at «Det barn har godt av – har vi alle glede av».

Vannprisen, som er stiftet av RIF og Norsk vannforening, deles ut hvert år som en anerkjennelse for spesiell innsats i forbindelse med bevaring og forbedring av vårt vannmiljø. Juryens begrunnelse for valget av årets vinner er:

«Vannprisen er en anerkjennelse for spesiell innsats innen vannrelaterte fagområder. Juryen mener at Bent Christen Braskerud har gjort en helt spesiell innsats gjennom mange år for å løfte fram overvannsfaget, spesielt knyttet til forskning, formidling, veiledning og utvikling av løsninger innen lokal overvannshåndtering i byområder. Juryen har også lagt vekt på hans arbeid for å bygge nettverk på tvers av fagdisipliner for å få til fremtidsrettede og bærekraftige overvannsløsninger.»

«Braskerud er en meget dyktig fagperson. Den faglige kompetansen, sammen med hans nysgjerrighet og gode formidlingsevne, har bidratt til suksesshistorier og viktig utvikling av overvannsfaget gjennom mange år. Vi har vært heldige og hatt hans engasjement i styret i Norsk vannforening, og han bidrar fortsatt med artikler til VANN og andre gode innspill. Vi setter virkelig pris på den innsatsen han gjør for faget, og han er en god representant for vannbransjen. Gratulerer så mye med Vannprisen 2024!», sier Elisabeth Elgsæter, styreleder i Norsk vannforening.

«RIFs ekspertgruppe for vann- og miljøteknikk gratulerer også Bent Christen Braskerud med Vannprisen, og vi verdsetter det arbeidet han gjør med å sette vann på dagsorden særlig gjennom arbeid med lokal overvannshåndtering og et fokus på klimatilpassing».

Vannprisen består av glasskunst; åtte drikkeglass og en glass bøtte, levert av kunstnerduoen Klart Glass, samt en pengepremie på 10 000 kroner til fri benyttelse, samt et seminar til ære for prisvinneren, som dette Vannprisseminaret.