Norsk Juniorvannpris 2024 går til Kasun Siriwardane

I mars gikk finalen i Norsk Juniorvannpris av stabelen. I årets konkurranse var det i alt 11 bidrag, hvor tre finalister deltok i finalen som ble avholdt hos vår samarbeidspartner Inspiria i Sarpsborg. Her ble prosjektene presentert og Tom A. Karlsen og Live Semb Vestgarden holdt foredrag, det var konkurranser i utstillingen «Dypdykk» på vitensenteret og vi spiste finalemiddag. Dagen etter bar turen til Oslo hvor alle finalistene deltok på Verdens Vanndag hvor vinneren ble kåret.

Det var femten år gamle Kasun Siriwardane fra British International School of Stavanger som tok seieren med prosjektet The Efficacy of Natural Antimicrobial Compounds in Anti-fouling and Combatting Fungi and Algae. Vinneren går videre til den internasjonale finalen i Stockholm i august. I prosjektet ble det testet hvordan naturlige oljer kan redusere rust og vekst av biofilm på ståloverflater og være et alternativ til andre produkter som inneholder miljøgifter.

Utgangspunktet for prosjektet var problemet med at coating på skipsskrog og andre marine konstruksjoner inneholder giftige stoffer som kan være skadelig for livet i havet. Juryen mener at Siriwardane demonstrerer imponerende innsats og fagkunnskap. Vinnerprosjektet er kreativt, tidsaktuelt og viktig for vannmiljø. Vinneren viser god forståelse for temaet, solid gjennomføring, godt planlagte forsøk og god vitenskapelig tilnærming. Presentasjonen var god og strukturert og hadde høy vitenskapelig kreativitet. Forskningen vil kunne føre til forbedringer i vannmiljøet, med ringvirkninger utover vannbransjen. Resultatene tyder på at nye miljøvennlige metoder kan redusere bruk av toksiske produkter.

På andre plass kom Nila Knapstad Novsett, Stine Dahl Sjurseth, Oliver Joel Spjuth og Gard Nikolai Christensen fra Asker VGS med prosjektet «Kantsonens effekt på vannkvalitet» hvor de tok prøver av vann med og uten kantsone og sjekket hvilken innvirkning kantsonen har på kvaliteten på vannet.

På tredjeplass kom Ceridwen Irwin og Ayelén Heimlund fra Kristiansand International School med prosjektet An analysis of microplastic residue in washing machine cycles.

Juniorvannprisen er en konkurranse for ungdom i alderen 15-20 år, det vil si fra ungdomsskole til og med videregående skole, som deles ut hvert år. Arrangører er Vannforeningen, Norsk hydrologiråd og Stockholm International Water Institute SIWI. Formålet er å vekke engasjement for lokalt og globalt vannmiljø, og rekruttere til vannfaget.

I juryen var Erik Johannessen (COWI/Vannforeningen) juryleder, sammen med Live Semb Vestgard (USN/Hydrologirået), Sina Shaddel fra Asplan Viak (sponsor) og Anastasia Virnovskaia (NRVA).

Her finner du mer informasjon om Norsk Juniorvannpris. Det er åpnet for påmeldinger til Norsk Juniorvannpris 2025! Les også mer inngående om finalistene og vinner på Tekna.no.